Cel główny: utrwalenie zasad pisowni wyrazów z „rz” i „ż”
Cele operacyjne:
- usprawnia pracę obu półkul mózgowych, przekracza środkową linię ciała;
- ćwiczy umiejętność wypowiadania się;
- usprawnia grafomotorykę;
- kształci logiczne myślenie;
- usprawnia koordynację wzrokowo-ruchową;
- ćwiczy pamięć wzrokową oraz słuchową;
- kształci orientację przestrzenną.
Metody: słowna - praktycznego działania
Polecamy: XIX scenariusz zajęć korekcyjno- kompensacyjnych
Formy: zbiorowa - indywidualna - jednolita
Środki dydaktyczne: ortograficzne tablice ścienne, seria Ortograffiti, komputery, gry planszowe
Przebieg zajęć:
- Gimnastyka mózgu P. Dennisona,
- Rytualna rundka - wypowiedzi ustne: Tradycje Wielkanocne,
- Omówienie prac domowych,
- Powtórzenie zasad pisowni wyrazów z „rz” i „ż”, wypisywanie przykładowych wyrazów wg określonych zasad ortograficznych,
- Ćwiczenia: rozpoznawanie wyrazów z „ż” po spółgłoskach „l”, „ł”, „n”, „r”; pisanie po śladzie z dokańczaniem wzoru, odszyfrowywanie zakodowanego zdania, tworzenie nowych wyrazów z już podanych, rysowanie lustrzanego odbicia (Ortograffiti, pakiet „rz” i „ż”, kl. 5 – 6, s. 94 i 96),
- Uczestnicy wybierają dyscyplinę sportową, pokazują ją tylko ruchem ciała, bez słów. Pozostali odgadują,
- Trening ortograficzny przy komputerze – pakiet Dyslektyk, planszowe gry edukacyjne – do wyboru,
- Omówienie prac domowych: ćwiczenia mózgu wg P. Dennisona.