Zalogowany jako: .   Wyloguj się
  Strona 2 z 3  

Czym jest dojrzałość szkolna?

Zobacz artykuły na temat:dzieckoemocjeszkoła/nauka
Mówiąc najprościej dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do wejścia w kolejny etap rozwojowy, jakim jest edukacja, czyli przygotowanie dziecka do zmiany dotychczasowego trybu życia w kilku obszarach: społecznym, emocjonalnym, poznawczym i fizycznym. Jak rodzice powinni przygotować swoje pociechy do pójścia do szkoły?

Jak być asertywnym bez agresji?

Umiejętność odnalezienia się w grupie, nawiązanie kontaktu, odpowiedź tu i teraz na zadane pytanie, dopytanie co, jak i kiedy, grzeczna i kulturalna odmowa, bronienie swojego zdania z wykluczeniem agresji słownej i fizycznej, umiejętność przyjęcia odmowy i słów krytyki – to tylko niektóre umiejętności społeczne, jakie dziecko będzie prezentowało w nowej grupie klasowej.

Klasa jest zbiorem różnorodnych środowisk rodzinnych i wychowawczych, które umożliwiają konfrontowanie się z naturalną rzeczywistością społeczną, a nie wyselekcjonowaną grupą podobieństw. Nie zapominajmy, że przynajmniej na tym etapie rozwojowym, dziecko jest ukształtowane przez rodziców. Wszystkie dzieci muszą wiedzieć, że ich obowiązkiem jest uczyć się i bronić w chwili zagrożenia, ale nie mają prawa krzywdzić innych tylko dlatego, że tak im się chce. Dzieci poniżane poniżają, bite biją, wyśmiewane wyśmiewają, obrażane obrażają. Powtarzajmy dzieciom „bądź taki dla innych, jaki chciałbyś, żeby inni byli dla ciebie”. Sygnały od wychowawcy, że jest inaczej traktujmy poważnie. Agresywni ludzie nie biorą się znikąd.

Nie wyręczajmy dzieci w codziennych czynnościach

Umiejętność wykonania czynności samoobsługowych, np. przebranie się w strój od wf-u i ponowne samodzielne ubranie się, wiązanie butów, zapięcie guzików, czynności higieniczne w toalecie, odłożenie zabawek i pomocy szkolnych na miejsce, sprzątnięcie po sobie ławki, dosunięcie krzesła, spakowanie plecaka, ale także stanie na jednej nodze czy złapanie rzuconej piłki – to tylko kilka obszarów, które mogą przyczynić się do zyskania etykietki klasowej fajtłapy. Często dorośli dla swojej wygody wyręczają dziecko i wprowadzają szereg udogodnień w jego codziennym życiu, pod pretekstem „żeby miało lepiej, lżej”.

To nie jest racjonalna postawa. Należy pamiętać, że w szkole nikt dziecka nie będzie wyręczał. Jeśli nie będzie potrafiło zjeść niepokrojonej kanapki, podkoszulkę założy na sweter, będzie zrzucało na podłogę resztki po zatemperowanej kredce itp., to może narazić się na śmieszność i docinki kolegów i koleżanek.

Pięcio-, sześciolatek powinien samodzielnie wiązać buty nie tylko po to, by nie odstawać od rówieśników, ale także dlatego, że jest to doskonałe i naturalne ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej i ćwiczenie drobnych ruchów dłoni niezbędnych do rozwijania zdolności pisania.

Pamiętajmy, że dziecko będąc w grupie nieustannie porównuje swoje umiejętności do innych i jest porównywane przez nich. Dzięki temu może zdobywać rzeczywistą wiedzę o sobie i posiadanych umiejętnościach. Dziecko przy pomocy rodziców oraz nauczyciela powinno z każdym tygodniem czynić postępy.

Zobacz także: Jak ograniczyć przemoc w szkole?


Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

Mama na rynku pracy

Chcesz skomentować artykuł? lub wypowiedz się jako gość:

Autor:
Komentarz:
 

Zobacz także:

 
 
Zamów darmowy newsletter